Tämänkertaisen luennon aiheena oli yrityksen viestintä ja sen johtaminen. Luennon pääsanomana kenties oli, että viestintää tapahtuu jatkuvasti. Viestintään liittyy oleellisesti muun muassa se, että mitä sanotaan, miten sanotaan, milloin sanotaan ja myös mitä jätetään sanomatta. Nykyaikana tietotekniikan ja sosiaalisen median merkitys viestinnässä on kasvanut, joten yrityksen on jatkuvasti oltava hereillä nykyajan viestintätrendeistä. Varsinkin kotisivujen ja nettikaupan laatimiseen on tänäpäivänä paljon valmiita maksullisia ohjelmapohjia, joiden ansiosta kotisivujen ja nettikaupan toteutus on helppoa. Taas yksi mielenkiintoinen pohdittava näkökulma tähän on, että millaisen kuvan yritys antaa itsestään, mikäli sen kotisivut ovat selvästi tehty valmiin pohjan mukaan. Persoonalliset (mutta silti helppokäyttöiset) kotisivut jäävät kuluttajan mieleen ja antavat yrityksestä positiivisen kuvan. Usein varsinkin teknologian alan yritysten sivut ovat interaktiivisia, eli sivuston vierailija voi itse esimerkiksi tutkia kännykkää 3-D kuvan avulla. Usein sivustoilla on yhdistetty kuvaa, ääntä ja videota. 

 

Internet-sivut voivat tuoda myös negatiivista julkisuutta. Viimeaikoina mm. Varusteleka on noussut otsikoihin myytyään hihattomia t-paitoja vaimonhakkaajapaita-nimellä. Tämän ansiosta yritys on saanut paljon julkisuutta, jolloin myös muihin yrityksen myymien tuotteiden nimiin ja tuotekuvauksiin puututtiin ja asiasta tehtiin valituksia mainonnan eettiseen neuvostoon. 

 

Varusteleka käsitteli kuitenkin kohun ovelalla tavalla: asiaan reagoitiin ja se, miten asiasta viestittiin, oli yrityksen hurttia huumoria viljelevän imagon mukaista. Kohun seurauksena vaimonhakkaajapaitojen (sekä yritksen muiden tuotteiden!) myynti kasvoi, sekä sivuston vierailijamäärä nousi. Pehmentääkseen kohua Varusteleka ilmoitti lahjoittavansa jokaisesta myydystä vaimonhakkaajapaidasta puolet tuotoista perheväkivallan uhreja tukevaan toimintaan. Voi olla melkein varma, että Varustelekan toiminta ja kotisivut ovat jatkossa tarkemman syynin alla, eikä edellämainittu kohu varmastikkaan jää viimeiseksi. Kenties tässä tapauksessa voisi todeta, "all publicity is good publicity".

 

 Pohdittuamme luennolla käsiteltyjä asioita jälkeenpäin, oli ryhmämme käytännössä yksimielisesti sitä mieltä, että yrityksen voisi joissakin tapauksissa olla hyödyllistä hankkia konsultointiapua viestinnän organisointiin. Päätin selailla hieman internettiä, jolloin huomasin, että tällaisia yrityksiä on olemassa paljon. Mielenkiintoista oli vertailla näiden yritysten kotisivujen ilmettä. Sivustot olivat nykyaikaisen näköisiä, mutta kun sivustoja (esim. http://www.viestinta-assa.fi/etusivu/) selaili tarkemmin, huomasin, että esimerkiksi blogissa oli vain yksi teksti ja sekin jo parin vuoden takainen, sekä asiakkaiden kokemukset oli päivätty kaikki samalle päivälle. Muuten kotisivujen ulkonäkö oli nykyaikainen ja ne olivat helppokäyttöiset. Toisaalta, pienistä yksityiskohdista rakentuu suuri kokonaisuus.

 

Antti-Matti