Ensimmäinen luento johtamisen perusteet – opintojaksosta takana! Olemme neljä Itä-Suomen yliopistossa opiskelevaa kasvatustieteilijää, joilla kaikilla on hyvin erilaiset pää- ja sivuainevalinnat, sekä ajatukset tulevista työtehtävistä joihin haluaisimme joskus tulevaisuudessa päätyvämme. Pienryhmämme kasvatuksellisen taustan takia, blogissamme tulee varmasti esille kasvatuksellinen näkökulma johtajuuteen.

Tässä postauksesessa tuomme esille sekä opintojakson, että meidän oman pienryhmämme tavoitteet. Pohdimme myös millainen on hyvä johtaja ja mitä me pidämme tärkeänä johtamisen ja organisoinnin osalta.

Tällä opintojaksolla keskitymme johtamisen ja organisoinnin peruskäsitteisiin, liiketoiminnan perusfunktioihin sekä johtamisen perustehtäviin. Opintojakson tulisi antaa meille opiskelijoille valmiudet käyttää alan keskeistä käsitteistöä ja antaa valmiudet soveltaa opintojaksolla oppimiamme kokonaisuuksia kriittisesti käytännön esimies- ja johtamistilanteissa.

Meidän pienryhmän tavoitteenamme tälle opintojaksolle on saada kattava yleiskuva johtamisesta. Haluamme kukin soveltaa opintojaksolla käsiteltyjä aiheita meidän omalla alallamme. Meidän pienryhmämme jäsenet ovat tulevia kasvatusalan asiantuntijoita, on meidän tavoitteenamme myös ymmärtää, miten yksilö ja sen kasvatus vaikuttaa johtajuuteen. Uskomme, että tulemme jokainen tarvitsemaan tietoa johtajuudesta, huolimatta siitä missä tulemme tulevaisuudessa työskentelemään. Johtajuuden tiedoista tulee varmasti olemaan hyötyä, työskentelimme sitten esimiestehtävissä tai tiimin jäsenenä. Mielestämme hyvät ja vuorovaikutukselliset johtamisen taidot korostuvat alalla, jossa työskennellään ihmisten kanssa. Uskomme myös, että tietynlainen tuloksellinen johtajuus on hyvä asia myös esimerkiksi järjestötoiminnankin puolella.

Pienryhmämme jäsenillä on vaihteleva tausta johtajana olemisesta. Ryhmämme mieskiintiöllä on johtamiskokemusta ensisijaisesti varusmiespalveluksen kautta. Antti-Matin johtajuuskokemus antaa varmasti paljon lisää näkökulmia johtajuuteen, jota me muut ryhmäläiset emme ole varmasti edes tulleet ajatelleeksi. Itselläni on kokemusta esimiestehtävistä kunnallisen nuorisoalan puolelta, sekä järjestötoiminnasta. Mielestäni on tärkeää miettiä myös oman itsensä johtamista eikä aina tiimin tai organisaation johtamisista. Meillä kaikilla opiskeljoilla on, tai tulee ainakin olemaan kokemusta oman itsensä johtamisesta menossa olevien yliopisto-opiskeluiden takia. Meidän kaikkien tulee osata johtaa itseään esimerkiksi aikataulujen puitteissa.   Mielestäni ei myöskään sovi unohtaa harrastustoiminnan kautta saatuja johtamiskokemuksia. Varsinkin esimerkiksi joukkueurheilun kautta tulee kattava kuka siitä, millaista on toimia tiimin jäsenenä, sekä millaista on olla esimerkkinä muille ja johtaa vertaisiaan. Joukkueurheilun kautta tulleet kokemukset johtajuudesta ovat olleet ainakin itselleni äärimmäisen opettavaisia.

Keskustelimme luennolla hyvästä johtajuudesta. Meidän pienryhmän mielestä hyvä johtaja on vuorovaikutustaitoinen, sosiaalinen ja puolueeton. Mielestämme on myös tärkeää, että johtaja on oman alansa asiantuntija. Mielestämme johtajan tulee osata toimia kyseisessä yrityksessä tai järjestössä, organisaation normien ja sääntöjen puitteissa. Oma kokemukseni huonosta johtajasta liittyy juuri tähän, ettei johtajalla ollut minkäänlaista tietotaitoa niin johtamisesta kuin yleisesti järjestötoiminnastakaan. Voiko tällaisen johtajan johtajuus olla ammattitaitoista? Mielestäni ei. Tämän huonon kokemukseni takia, itse ainakin arvostan johtajan ammattilaisuutta niin johtajana kuin toimialan asiantuntijanakin.  Hyvän johtajan tulee mielestämme olla myös määrätietoinen ja hallita laajoja kokonaisuuksia, sekä katsoa koko ajan eteenpäin kehittäen organisaatiota. Hyvä johtaja on mielestämme myös osallistava ja mahdollistaa alaistensa erityisosaamisen hyödyntämisen.

Minna